Awaria prądu w Gdańsk

Awaria prądu może nastąpić w każdym obiekcie, mieszkalnym, biurowym czy fabrycznym. Przyczyn awarii może być wiele, część z nich można naprawić samodzielnie, inne są poza zasięgiem użytkownika. Do awarii prądu może dojść na skutek uszkodzenia sieci elektrycznej, powstałej w wyniku działania czynników atmosferycznych lub mechanicznych, przyczyna awarii może też tkwić w samym obiekcie, gdy następuje przeciążenie instalacji w wyniku jednoczesnego korzystania z urządzeń o nadmiernej, w stosunku do zabezpieczeń, mocy.

W niniejszym artykule znajdziesz odpowiedzi na kilka ważnych pytań:

  • Gdańsk - gdzie zgłosić awarię prądu?
  • Przyczyna awarii - sprawdzenie przyczyny braku prądu.
  • Jakie są najczęstsze przyczyny awarii prądu?
  • Usterka w instalacji wewnętrznej - brak prądu.
  • Kiedy należy wezwać pogotowie energetyczne?
  • Gdzie uzyskać informacje o planowanych wyłączeniach/awariach?
  • Praca Pogotowia energetycznego w mieście Gdańsk
  • Podsumowanie

Gdzie zgłosić awarię prądu?

Reakcja na nagłą awarię prądu może być bardzo różna. Zwykle, gdy następuje ona po zmierzchu, a dom ogarniają ciemności, część osób wpada w panikę i dezorientację. Gdy awarie prądu następują stosunkowo często i zawsze z powodów niezależnych od użytkownika, zwykle ma on czas na przygotowanie się do takiego zdarzenia. W miejscu, które znają wszyscy domownicy, znajdują się świece, zapałki czy zapalniczka, a nawet latarka. Dzięki temu u domowników uruchamiają się odruchy a szybkie zapanowanie nad sytuację i przywrócenie namiastki światła działa uspokajająco. W świetle świecy czy latarki można zacząć działać.

W obiektach użyteczności publicznej, firmach, przedsiębiorstwach, obowiązkiem administratora jest umieszczenie w widocznym miejscu zestawienia telefonów alarmowych, do szybkiego wdrożenia. Warto skorzystać z tego systemu dobrych praktyk i zastosować podobne we własnym domu. Umieszczenie spisu telefonów alarmowych przyspiesza powrót do normalności a czasem może uratować komuś życie.

Jednym z najważniejszych numerów alarmowych w naszym kraju jest 991, to pod nim można zgłosić awarię prądu. 991 to także numer, z którego należy korzystać w razie zagrożenia życia. To bezpłatny, dostępny przez 365 dni w roku, dostępny dla wszystkich mieszkańców Polski, awaryjny numer telefonu pogotowia energetycznego, do zgłoszenia awarii zasilania i braku prądu w domu czy mieszkaniu. Numer ten funkcjonuje bez względu na obszar działania danego operatora systemu dystrybucyjnego energii.

Za awarię prądu nigdy nie odpowiada sprzedawca energii, zawsze natomiast jego dystrybutor. Część z dystrybutorów, oprócz kontaktu telefonicznego, wdraża również inne sposoby informowania o awarii, takie jak: sms lub formularz zgłoszeniowy, dostępny na stronie dystrybutora. Gdy w domu zapadną ciemności, można wybrać tę drogę kontaktu, korzystając z numeru telefonu wpisanego na stałe w kontakty lub formularza dostępnego w laptopie. W ten sposób dystrybutor otrzymuje szansę aktualizacji miejsca awarii, jeżeli jeszcze o tym nie wiedział. Każdy sms wysłany na numer awaryjny, trafia do centrum zgłoszeniowego. Po usunięciu awarii system wysyła zwrotnego smsa informującego o usunięciu awarii i naprawieniu usterki.

Przyczyna awarii - sprawdzenie przyczyny braku prądu w Gdańsk

Czas od zgłoszenia awarii w mieście Gdańsk do jej naprawy jest bardzo różny i zależy od wielu czynników, dlatego zanim przystąpi się do formalnego zgłoszenia problemu, warto zacząć od samodzielnej diagnozy i rozwiązania danej sytuacji we własnym zakresie. Przegląd sytuacji zawsze zaczyna się od sprawdzenia bezpieczników w umieszczonej w domu tablicy rozdzielczej, kontroli ich położenia i weryfikacji zabezpieczenia przy liczniku. Bezpieczniki powinny być opisane w taki sposób, by każda dorosła osoba była w stanie ocenić zmianę ich położenia. Awaria prądu, w zależności od systemu zabezpieczeń w danym budynku, może dotyczyć kolejnych tablic rozdzielczych o zasięgu piętra czy całego budynku. Dlatego trzeba sprawdzić, czy na klatce schodowej jest włączone zasilanie, czy prąd jest dostępny u sąsiadów. Jeżeli prądu nie ma w całym budynku, należy skontaktować się z jego administratorem i to on powinien przejąć na siebie dalsze działania. Jeżeli prąd jest dostępny wszędzie, z wyjątkiem własnego mieszkania, oznacza to, że problem tkwi wewnątrz.

Jakie są najczęstsze przyczyny awarii prądu?

Awaria prądu może powstać z przyczyn zewnętrznych jak i wewnętrznych. Zmiany, jakie zachodzą w klimacie, coraz częściej mają wpływ na podaż prądu. I to one, na skutek gwałtownych zmian w pogodzie, są często przyczyną przerw w dostępie do prądu. Gwałtowne burze, nawałnice, wichury niszczą infrastrukturę dostarczającą do miast i wiosek energię elektryczną. Wszystko wskazuje na to, że coraz częściej, właśnie taka przyczyna braku prądu będzie nas dotykać.

Poza zdarzeniami pogodowymi, zewnętrznymi, niezależnymi bezpośrednio od człowieka, przyczyną awarii prądu może być wadliwy projekt instalacji elektrycznej, chociaż statystycznie biorąc,dzieje się tak bardzo rzadko. Najczęściej wina za czasowy brak prądu w domu czy mieszkaniu leży po stronie użytkowników, bowiem przyczynami awarii instalacji elektrycznej zwykle są:

  • Zwarcia instalacji spowodowane działaniem wadliwych urządzeń AGD, uszkodzonymi żelazkami, przedłużaczami, suszarkami, prostownicami do włosów czy laptopami. Wysłużone przewody, zniszczone nieprawidłowym użytkowaniem, w końcu doprowadzają do wybicia bezpieczników. W takim wypadku kluczowe jest zlokalizowanie wadliwego sprzętu, odłączenie go od sieci, ustawienie bezpieczników w prawidłowej pozycji i do domu powraca prąd. Sprzęt, który doprowadził do awarii, bezwzględnie należy naprawić lub zutylizować.
  • Przeciążenie sieci to kolejny częsty powód awarii prądu, powstaje, gdy zbyt duża liczba elektrycznych urządzeń pracuje w tym samym czasie a suma niezbędnej energii doprowadza do przeciążenia sieci i w ślad za tym wybicia bezpieczników. Gdy dochodzi do takiej sytuacji, należy odciążyć instalację poprzez odłączenie niektórych urządzeń od sieci i niedopuszczanie do wspólnej eksploatacji. Jeżeli problem będzie się powtarzał, należy wezwać elektryka, który oceni stan instalacji i w razie konieczności przystąpi do naprawy
  • Uszkodzenie przewodów to równie częsta przyczyna awarii prądu. Przewody elektryczne są stosunkowo podatne na uszkodzenia mechaniczne, a nawet niewielkie naruszenie ich struktury może prowadzić do awarii całej sieci elektrycznej w danym obiekcie

Usterka w instalacji wewnętrznej - Gdańsk brak prądu

Wyłączniki nadprądowe to właściwa nazwa popularnych bezpieczników, obecnych w każdym domu jako część systemu instalacji elektrycznej. To one stanowią podstawowe zabezpieczenie instalacji i jako pierwsze "przekazują" informacje o powstaniu awarii. Jeżeli dopływ prądu pozostaje bez zmian na klatce schodowej i u sąsiadów, oznacza to, że weryfikację instalacji należy zacząć od korków, znajdujących się w mieszkaniu, ponieważ zmiana ich pozycji może oznaczać przeciążenie instalacji lub jej spięcie.

Wyłączenie korków sygnalizowane jest zmianą ich położenia, korki opadają. W starszych modelach bezpieczników, używanych już coraz rzadziej, ich stan należy sprawdzić próbnikiem lub neonówką. Zmiana położenia korków oznacza, że nastąpiło zbyt duże obciążenie licznika, który musiał radzić sobie z większym zużyciem mocy, niż jest do tego przygotowany. Bezpieczniki dają sygnał, że przekroczona została bezpieczna granica dla domowej instalacji.

Gdy dochodzi do wybicia bezpieczników, najczęściej oznacza to zwarcie spowodowane np. uszkodzoną żarówką lub przeciążeniem instalacji. W takim wypadku należy odłączyć urządzenia z sieci czy wyłączyć uszkodzoną lampę. Następnie zmienić położenie bezpieczników. Jeżeli to żarówka spowodowała awarię, będzie można ją natychmiast zlokalizować, by ją wymienić. Jeżeli powodem awarii jest przeciążenie instalacji, oznacza to, że wszystkie włączone w domu urządzenia wykorzystują zbyt wielką moc łączoną, przekraczając poziom nominalny mocy, który został wytyczony w umowie dystrybucyjnej z Operatorem Systemu Dystrybucyjnego. Najczęściej określa się ją na poziomie 3.3 kW, czyli takiej, która jest adekwatna dla możliwości infrastruktury sieci domowej. Bezpieczniki zareagują dopiero wówczas, gdy poziom nominalny zostanie przekroczony o ponad 10%. W praktyce oznacza to, że suma mocy wszystkich urządzeń działających jednocześnie nie powinna przekraczać 3300W.

Bez względu na przyczynę awarii prądu, należy obserwować system instalacji. Jeżeli awaria prądu zaczyna się powtarzać lub obawa przed awarią paraliżuje domowe funkcjonowanie mieszkających w jednym gospodarstwie osób, najlepszym rozwiązaniem jest zaproszenie do domu elektryka, by ten zweryfikował system instalacji. Aktywność użytkowników w tym zakresie powinna ograniczyć się wyłącznie do zmniejszenia zapotrzebowania na prąd, ale już nie do samodzielnej naprawy sprzętów czy instalacji.

Kiedy należy wezwać pogotowie energetyczne?

Wezwanie pogotowia energetycznego niewątpliwie przyspiesza cały proces naprawy instalacji elektrycznej i przywraca ją do znormalizowanego użytkowania. Jednak nie w każdych okolicznościach. Pogotowie energetyczne wzywa się, gdy:

  • uszkodzeniu uległa sieć dystrybucyjna prądu, należąca do Operatora Systemu Dystrybucyjnego
  • gdy przerwa w dostawie prądu została spowodowana uszkodzeniem sieci, znajdującej się poza instalacją wewnętrzną danego odbiorcy
  • pogotowie energetyczne naprawia sieć dystrybucji prądu tylko do granicy własności, przebiegającej pomiędzy dystrybutorem energii a jej odbiorcą, oba podmioty wpisane są w umowę o dostawie energii pod wskazany adres

Może zdarzyć się, że odbiorca energii będzie musiał ponieść koszt usługi pogotowia energetycznego, gdy zostanie ono wezwane do wewnętrznej instalacji w mieszkaniu lub na klatce schodowej.

Gdańsk - gdzie uzyskać informacje o planowanych wyłączeniach/awariach?

Aby uzyskać bieżącą informację na temat planowanych wyłączeń prądu, ale też na temat aktualnych awarii prądu, najlepiej uzyskać dostęp do stron operatorów energii elektrycznej w Polsce. Najpierw należy wybrać nazwę swojego dostawcy i tam, na jest oficjalnej stronie zweryfikować informację:

Praca Pogotowia energetycznego w mieście Gdańsk

Pogotowie energetyczne w mieście Gdańsk działa na podobnych zasadach, jak w każdym innym. Aby się do niego dodzwonić, należy użyć uniwersalnego numeru, obowiązującego do tego jednego celu w całym kraju, czyli 991. Połączenie na ten numer jest bezpłatne zarówno z telefonu stacjonarnego jak i komórkowego. Pogotowie energetyczne w Gdańsku pracuje przez 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę. Zawsze można się do niego dodzwonić. Numeru tego używa się wyłącznie w celu zgłoszenia awarii sieci energetycznej, ale już nie awarii prądu wewnątrz instalacji. Może to być zerwany np. przez nawałnicę przewód energetyczny lub pożar jednego z elementów sieci elektrycznej, na przykład transformatora.

System powiadomienia o awarii prądu jest w Polsce znormalizowany, sformalizowany i jednolity dla całego kraju. Obowiązuje jeden numer telefonu, aktywny w całej Polsce. Bez względu na granice podziału administracyjnego, dostawcę i dystrybutora energii, wszędzie dzwoni się za pomocą jednego numeru 991. To tam zgłasza się awarię sieci energetycznej. Trzeba jednak pamiętać, że pogotowie energetyczne, uruchamiane takim powiadomieniem, zajmuje się przede wszystkim wspólną częścią sieci, jego praca nie dotyczy awarii wewnętrznego systemu instalacji, spowodowanego wadliwym użytkowaniem energii w obiektach. W takich wypadkach należy wezwać elektryka. W przypadku nieuzasadnionego wezwania pogotowia energetycznego, może zdarzyć się, że wzywający będzie musiał ponieść koszt przyjazdu ekipy oraz pokryć koszt naprawy.

Related Posts

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments